» Stalen Buizen

Wat is dit?

Joep Sterman:


Kunst kan je


op een ander niveau tillen


Hij is omgevingsvormgever, beeldhouwer, tekenaar, leraar. Hij spreekt over zijn beeldhouwwerken als “die dingen”, maar noemt ze ook “mijn kinderen.” Een man die toen hij vier jaar was al wist dat hij de kunst in wilde.

Joep Sterman is geboren in Amsterdam, in 1943 en kwam in 1958 naar Arnhem. Als kleuter volgde hij al een kunst-cursus voor kinderen. Hij wilde altijd al alles tegelijk worden, in de breedte bezig zijn.
Hij kwam in 1963 op de Arnhemse academie. Beëindigde die in 1967. Met veel succes. De afdeling waar hij zat, beeldhouwen, werd opgeheven. Hij werd toen ondergebracht bij andere afdelingen, deed er twee, drie tegelijk. In het laatste jaar gaf hij al les op het Rhedens Lyceum. Een soort bijbaan. Om geld te verdienen. Want in die tijd waren beurzen niet zo gemakkelijk te verkrijgen.


De Stalen Buizen en De Boodschappentas
`Het oudste ding zoals hij het zelf noemt in Arnhem is op het Monchyplein. Dat is in de volksmond bekend als ‘De stalen buizen’. Of, er zijn wel eens andere kwalificaties aan gegeven... `Het Slochterenplein’ werd het zelfs genoemd toen het er pas stond. Het is er in 1972 geplaatst. Het beeld heeft heel veel te maken met vaart en richting. Hij was zelf ook vaak over dat verkeersplein gereden. En wat hem altijd opviel, was dat als je de brug overkwam en je reed richting Nijmegen dan ging je als het ware met een vaart naar beneden en over dat plein heen. Dus er zit vaart in, er zit richting in. In Arnhem kreeg hij daarna in 1979 voor de opening van het nieuwe winkelcentrum Elderveld een opdracht om er een beeld bij te maken. Hij maakte iets wat een soort abstrahering was van een boodschappentas. Of eigenlijk een plastic zak met wat blikken en pakken erin. En als je dat in een paar lijnen neerschetst en je hangt de blikken als cilinders en de pakken als blokken dan krijg je dat beeld wat er staat. Het is echt een abstractie van zo’n zak.

Westervoortsedijk, Schaarsbergen, Rheden
Aan de Westervoortsedijk realiseerde hij twee beelden bij Kuipers bouwbedrijf, bij hun nieuwe gebouw. Een binnen, een erbuiten. Tot slot, wat Arnhem betreft, staat er nog een beeld op Schaarsbergen bij de NIBRA. Dat is een instituut waar allerlei mensen die met rampen en brand en dergelijke te maken hebben, worden opgeleid. Het is een heel figuratief beeld van een soort wachter-figuur in brons. Het binnenste is verteerd door de vlammen. Het is een heel sterk verwijzend beeld waar iedereen onmiddellijk een herkenning bij heeft. Verder staan er in de gemeente Rheden een paar beelden. In het dorp zelf staat in de sporthal een naald, verwijzend naar de dynamiek van de sport. In Velp staat een beeld bij het politiebureau. Dat is vergelijkbaar met het beeld op het Monchyplein, qua stijl zeg maar, qua opvatting en met de boodschappentas bij Elderveld. De allereerste opdracht van Joep Sterman – hij zat nog maar net op de academie – was in een kleuterschool in Velp-Zuid. Daar maakte hij een sgraffito-wand, met allemaal vogels. Het is in de vogelbuurt.

Joep Sterman over
Het belang van kunst

`Kunst verbindt vaak dingen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Dat is vooral ook de kunst in de openbare ruimte. Dat vind ik een heel groot goed van goede kunst. Verder, ja, kunst is net zo belangrijk als geld voor de mensheid, of als adem voor jezelf, of als licht, of als warmte. Dat is het belang van kunst. Kunst is, vind ik, vaak een soort warmtewisselaar, een medium waardoor je als het ware opgewonden raakt, of geëmotioneerd of ontroerd of ontsteld of... Noem maar op. Daardoor gebeurt er iets met jezelf. Kunst kan je op een ander niveau tillen.’

De Monchyplein (Malburgen)

[ terug... ]Omhoog


Maak vrienden

Kunst in Arnhem

  • Kunst in de Arnhemse openbare ruimte.

Tekst en foto's:

  • Eddy Brugman eddybrugman@gmail.com

Impuls

  • De interviews werden - soms in een andere vorm - rond 2001 gepubliceerd in de straatkrant IMPULS.

Site onder constructie

  • Deze site is onder constructie!

Copyright 2002-2018